Aktulna cesta: vod / audio /

Posedenie s priateľmi

autor: admin | pridané: 24. 06. 2015 | žiaden komentár
rubrika: audio, SACD prehrávače

„Dobrý zdroj signálu, to je základ.“ Na to sme po mnohých skúšaniach prišli s kolegom v jednom HIFI štúdiu, kde som pred rokmi pracoval. Medzi ľuďmi vtedy kolovala fáma, že na zdroji signálu až tak nezáleží, že najdôležitejšie sú repráky, potom zosilňovač a až na poslednom mieste je zdroj signálu. Káble sa už vôbec neriešili…

Našťastie, doby tejto fámy sú už za nami (otvoril sa nám teda priestor, aby sme si mohli vytvárať nové) a aj najväčší konšpirátori museli uznať, že keď do audioreťazca pustím nekvalitný, prípadne skreslený signál, tak aj zosilňovač a reproduktory s tým už žiaden veľký zázrak nespravia. Dnes teda už môžeme smelo tvrdiť, že zdroj signálu je rozhodujúci a na výslednom zvuku sa podieľa nemalou mierou.

Tak ako názory ľudí, tak aj digitálny záznam zvuku sa vyvíja. Vznikajú rôzne nové formáty, zvyšuje sa prevzorkovanie, pridávajú sa bity a frekvencia. Z toho, čo je širokým masám dostupné, stále ešte kraľuje formát SACD. Bol som teda úprimne rád, že môžem otestovať dva prístroje pomerne vysokej kategórie a ešte k tomu aj značky, ktoré už dávnejšie k môjmu uchu priľnuli a nebál by som sa ich odporučiť do kvalitnej audiofilskej zostavy. … samozrejme, po dôkladnom a uváženom zladení s ostatnými komponentmi reťazca.


McINTOSH MCD55O
Keď som ho vybalil, sadol som si a pozeral na klasický sklenený predný panel a predstavoval som si, aký stojan by sa k tomuto skoro prírodnému materiálu hodil. Možno by vynikol na hrubej drevenej polici z tvrdého dreva s výraznými letokruhmi a stopami… Čierna farba, zelený nápis a podsvietenie, to dáva prístrojom McIntosh rustikálny a zároveň nadčasový vzhľad. Rozmiestnenie ovládacích prvkov pôsobí symetrickým dojmom. Jemný šuplík uprostred je dopĺňaný po stranách kruhovými ovládačmi, pričom ľavým sa ovláda preskakovanie zo skladby na skladbu oboma smermi a pravým ovládačom môžeme ovládať úroveň výstupného signálu. Táto možnosť sa nám zíde, ak máme rôzne prístroje s rôznou výstupnou úrovňou signálu a chceme medzi nimi prepínať bez toho, aby nám vyrazilo ušné bubienky pri prepnutí, alebo ak chceme riešiť zostavu minimalisticky, a to zdroj signálu a koncák. Pod ovládačom je štvorica spínačov: STOP, PLAY/PAUSE, OPEN/CLOSE, STANDBY/ON, ktorými ovládame základné životné funkcie prístroja. Na ľavej strane je prvý spínač nahradený veľkou zdierkou Jack na pripojenie slúchadiel. Ďalej nasleduje MUTE, INPUT a DISC LAYER. Na zadnej strane prístroja sa nachádzajú, samozrejme, výstupy. Nesymetrické cinch, ako aj symetrické XLR, a to všetko zdvojene, lebo jedny idú na priamo a druhé sú práve ovládané už spomínaným ovládačom hlasitosti. Okrem analógových výstupov je možnosť prepojiť prístroj aj cez digitál, a to tromi výstupmi: koaxiál, optika a USB. Do prevodníka môžeme pripojiť externý zdroj cez koaxiál a optiku. Aj po odkrytovaní prístroja vidieť elegantné a precízne spracovanie. Krabica je delená horizontálne, čo vidno aj zvonka, rôznou povrchovou úpravou. Na ľavej strane je zdroj s poistkami so všetkými stabilizačnými obvodmi na dosiahnutie stabilného napätia a dostatočného prúdu. Napravo vo vrchnej časti sú výstupné obvody a v spodnej sú prevodníky.


LUXMAN D-06
Jednoduchý a minimalistický dizajn, ten vie dostať každého fajnšmekra! Takisto aj Luxman stavia na túto kartu, ktorej korene môžeme nachádzať aj v starej japonskej kultúre. A keďže Japonci to majú v srdci, nebol problém zachovať jednoduché línie a na povrch umiestniť len tie najdôležitejšie prvky. O tom, či by sa nedalo aj menej, sa dajú viesť diskusie, ale myslím, že inžinieri volili takú cestu, aby bolo zachované aj pohodlie používateľa. Masívny blok z brúseného hliníka môže byť impozantným doplnkom moderného, ako aj historicky ladeného interiéru. Na rozdiel od kolegu je zásuvka umiestnená asymetricky naľavo od displeja a tlačidla na jej vysúvanie, ktoré je uprostred. Toto umiestnenie môžu oceniť tí, ktorí sú zameraní na ergonómiu, lebo keď vstaneme z kresla a odložíme diaľkové ovládanie, tak je to práve toto tlačidlo, ktoré najviac používame. Ďalšie tlačidlá rovnakej veľkosti sú umiestnené pod displejom a predstavujú základných päť tlačidiel používaných na ovládanie prehrávačov. Ďalšie štyri malé tlačidlá slúžia na prepínanie digitálneho vstupu a výstupu a prepínanie medzi CD a SACD formátmi. Prepínač DSD/PCM urobí z nášho prístroja plnohodnotný prevodník z formátov s vysokým prevzorkovaním.

Zozadu je filozofia ponímaná takisto minimalisticky. Po odkrytovaní je vidno zakrytovaný transport Luxman LxDTM (Luxman Original Disc Transport Mechanism), ako aj čistú prácu konštruktérov, čo je spolu s oddelením jednotlivých sekcií samozrejmosťou. Výstupy sú riešené klasicky jedným párom nesymetrických cinchov a jedným párom symetrických XLR. Digitálne vstupy a výstupy sú riešené po jednom koaxiáli, ako aj opticky. Po odkrytovaní vidno čistú prácu konštruktérov, čo spolu s oddelením jednotlivých sekcií je samozrejmosťou.

ZAPOJENIE A PRÍPRAVA
Po zapojení prístrojov som ich nechal niekoľko dní sa zahrievať púšťaním podmazovej hudby. Raz jeden, raz druhý, hrali pri varení, praní, vysávaní a, samozrejme, pri tvorbe článkov do nášho časopisu. Estetické diaľkové ovládania boli vždy poruke, aby som mohol posúvať, prepínať a meniť skladby podľa potreby. Potom, keď si už ucho zvyklo a dospel som k rozhodnutiu, že už stačilo zahrievania a zahorovania, z police som povyberal nejaké cédečka rôznych žánrov a aj rôzne SACD. Od klasiky cez jazz, elektroniku až po rock. No bola to riadna kôpka, a tak som nakoniec zakotvil pri výberovke zostavenej firmou Cabasse. Vybral som si niektoré skladby, ktoré svojou pestrosťou dávali dobrý obraz o možnostiach prístrojov, a poďho počúvať.

ZVUK McINTOSH
Hneď na prvé počutie bolo jasné, že ani tento Mek nejako výrazne nevybočuje zo zvukového charakteru, ktorý si firma drží. Je to dobrá správa pre fanúšikov a pre nováčikov, ktorí majú radi veľký a pompézne pôsobiaci prejav.

Úvodnú taktovku prevzal sám veľký Johann Sebastian Bach a jeho Largo du Concerton no5, v podaní komorného orchestra z Berlína. Nástroje boli detailné, dobre oddelené, klavír mal dostatočné telo. Počúvanie hneď od začiatku spôsobovalo radosť. V ďalších skladbách som sa sústredil na spev. Oproti priateľovi od firmy Luxman boli hlasy spevákov farebnejšie, ale nie až také jasné. Nie že by chýbali detaily, ale pri väčšej scéne nevytŕčali až tak do popredia.

Pri swingu v podaní Harryho Connicka Jr som mohol oceniť jeho pokojnejší prejav. Možno si spevák medzičasom odskočil na medovkový čaj. Každopádne musím povedať, že tento štýl hudby prístroju vyslovene sedel. Na záver jeho hodnotenia iba pripomeniem, že nástroje, ktoré hrajú bas, sú v podaní prístrojov McIntosh vyslovene veľké, čo je fakt, a či je to dobré alebo zlé, nechám na samotných hifistov a diskusné fóra…

ZVUK LUXMAN
Hneď pri prvých tónoch bolo jasné, že sme zbrázdili úplne iné vody charakteru zvuku. Hneď po prvých taktoch sa mi vybavili pojmy ako jemný, vzdušný, priestorový a presný. Keďže som si chcel potvrdiť to, čo mi napovedalo prvé počutie, zahĺbil som sa do hudby a viackrát som si poprehrával vybrané skladby, ktoré som počúval aj na druhom prístroji. Komorný orchester a hlavne ten klavír svojím čistým zvukom a detailom takým, že boli dobre rozoznateľné údery kladiviek na struny, začal potvrdzovať, čo bolo naznačené na úvod. Nadmieru dôležité je, ako presne daný prístroj reprodukuje hlasy spevákov, veď nepočúvame len inštrumentálnu hudbu. V skladbe Ha Vinto Amor… bol hlas speváčky Simone Kermes veľmi prítomný a plný nuáns, ktoré dokáže ľudský hlas vytvoriť. Zo začiatku som mal trochu predsudky, či taký jemný prístroj dokáže mať dostatočnú dynamiku. Túto moju nemiestnu pochybu šmahom ruky rozptýlil veľmi dynamický nástup bicích a kapely Camille Bazbas s reagge skladbou Dis-Le. Na koniec som pustil Mŕtvu rybu – Dead Fish, elektronickú tanečnú smaženicu, plnú dynamiky, ktorá je súčasťou výberovky, a aj takýto štýl nebol problém.

ZÁVER
Keď zhodnotím obidva prístroje, musím povedať, že ma ani jeden neprekvapil iným charakterom zvuku, ako som od nich očakával. Konštruktéri teda zostali zvukovým líniám firiem verní. Zato každý na tom svojom ihrisku zahral bravúrnu hru a myslím si, že sú aj pripravení uštedriť poriadny smeč nejednému konkurentovi v danej kategórií.

Ostatné komponenty, s ktorými sa počúvalo:
Reproduktory: Avalon Eidolon
Predzosilňovač: Ayre k-1x
Koncáky: Ayre V-1x, JJ322
Káble: Nirvana (Repro),
Nirvana XLR a CINCH (prepojovacie)

Hodnotenie McINTOSH MCD55O
Plusy: veľký a farebný zvuk, charakteristický zvuk značky, veľká scéna.
Mínusy: charakteristický zvuk značky.

Hodnotenie LUXMAN D-06
Plusy: prirodzený prednes plný informácií, neutralita, dynamika.
Mínusy: nemá USB digitál vstup (má ho však nasledujúci model Luxman D-06U).

Autor Miroslav Maglen
Foto McINTOSH, LUXMAN

Bez komentárov

Napíšte komentár

© 2013 High&Style | 26 úloh | vygenerované za 0,638 sekundy. Prihlásiť sa |